Αναζητώντας διάλεκτο*
*(τρόπο έκφρασης κι επικοινωνίας)
.
ΚΑΙ αυτήν την κακή συνήθεια έχω ! Μου αρέσουν τα μολύβια . Όχι τα μηχανικά, μοδάτα, signés μολυβάκια, αλλά αυτά τα ξύλινα, τα μολυβένια μολύβια με μύτη, που τα ξύνουμε με τις ξύστρες πάνω απ’ τα καλαθάκια και μέσα στα τασάκια . Αυτά μ’ αρέσουν !
Έχω λοιπόν από πάντα την κακή συνήθεια, να παίρνω μολυβένιο μολύβι και να υπογραμμίζω τα βιβλία. Ξέρω, δεν είναι σωστό να σημαδεύεις τα βιβλία, αλλά εγώ τους δίνω και καταλαβαίνουν ! Από πάντα έτσι έκανα... Που πάει να πει, ανοίγω σήμερα τα παλιά μου βιβλία, και βρίσκω με μολύβι σημειωμένο, το τι με ενδιέφερε εκείνη την εποχή της ζωής μου, που τα διάβαζα... Γιατί βέβαια, εκείνο που σε ενδιαφέρει ή εκείνο που σε εκφράζει σημειώνεις...
Σήμερα λοιπόν, Παρασκευή, δεύτερη μέρα Χριστουγέννων,
IN MEMORIAM, άνοιξα ένα θεατρικό βιβλίο - παλαιόν - .
Τίτλος πρωτοτύπων :
“THE COLLECTION” and
“THE LOVER”
ΧΑΡΟΛΝΤ ΠΙΝΤΕΡ
Μετάφραση: ΠΑΥΛΟΣ ΜΑΤΕΣΙΣ
ΠΑΓΚΟΣΜΙΟ ΘΕΑΤΡΟ
Εκδόσεις ΔΩΔΩΝΗ
Εδωδά, θα σας σημειώσω μονάχα τα υπογραμμισμένα μου , όχι από τα 2 έργα, μα από τις σημειώσεις – πρόλογο – εισαγωγή του Παύλου Μάτεσι.
Σκέφτομαι ότι και σήμερα, 25 χρόνια μετά, μάλλον τα ίδια θα υπογράμμιζα...
Θαραλέα είναι τα έργα που προβάλλουν μπροστά μας σαν ερωτηματικά. Επειδή κι εμείς οι ίδιοι είμαστε ερωτηματικά.
Το σύγχρονο θεατρικό έργο δεν προσφέρει απαντήσεις, θέτει ερωτήματα. Μόνο.
Η απάντηση που θα δοθεί από τον συγγραφέα είναι ύποπτη: μπορεί να είναι συνταγή, ή συμβουλή, ή παραμυθία. Ο ρόλος του σημερινού συγγραφέα είναι να δείχνει.
Ο ρόλος του καλού σύγχρονου συγγραφέα είναι να αφίνει να δούμε.
Σελ. 10-11
Είναι γενικά παραδεγμένο πως, όταν ένας συγγραφέας συνθέτει ένα θεατρικό έργο, θ’ αφίσει απέξω από το κείμενό του ορισμένα πράγματα.
ΕΡΩΤΗΜΑ: μήπως τα κριτήρια στην επιλογή (αφαίρεση αυτών των πραγμάτων) είναι πιά ξεπερασμένα; Μήπως τα κάποτε «άχρηστα» είναι τώρα χρήσιμα;
Αμάρτημα τώρα είναι η «επιλογή», που μπορεί να είναι και απόκρυψη.
Η επιλογή, φαίνεται, ήταν απάτη. Η αποσιώπηση, παραπλάνηση. Χρειάζεται μια αναθεώρηση.
Σελ. 12
Τι είναι καλό; Τι είναι κακό;
ΠΡΟΤΑΣΗ:
(δίπλα στην πρόταση, έχω πάλαι ποτέ σημειώσει ένα μεγάλο θαυμαστικό κι ένα ερωτηματικό)
Μήπως, αντί να τυρβάζουμε για το καλό και το κακό, θάπρεπε να ξεχωρίζουμε τα πράματα σε υπάρχοντα και μη υπάρχοντα;
Στις μέρες μας, γνωρίζουμε πως η αλήθεια δεν είναι μία, μόνη, αιώνια κι αμετακίνητη, αλλά κινούμενη και εναλλασσόμενη σε κάθε στιγμή.
Σελ. 13
Η αναθεώρηση, το ξανασκάψιμο του θεμέλιου, δεν είναι απελπισία, ούτε φόβος. Είναι θάρρος κι αποφασιστικότητα. Γι αυτό, το σύγχρονο θέατρο είναι θέατρο αισιόδοξο.
Σελ.14
Από φόβο, αρνηθήκαμε να παραδεχτούμε τα γεγονότα, τις παραλείψεις.
Τώρα, πρέπει να ξορκίσουμε τον φόβο αυτόν. Η διάγνωση, η γνώση, δεν είναι βέβαια το γιατρικό για το φόβο. Είναι όμως το πρώτο βήμα.
Στο καινούργιο έργο, ο θεατής θα ανακαλύψει, χωρίς τον μύθο, σε πείσμα της απουσίας μύθου, τις Σκύλλες, που τον παραμονεύουν στο σπίτι του, στο κρεβάτι του, στο γραφείο του, στις συναλλαγές του με τους άλλους: τη βία, την έλλειψη επικοινωνίας, την ατονία της έφεσης για επαφή.
Θ’ ακούσει τις ασήμαντες φράσεις που πετιούνται τρομαγμένα για να καλύψουν την ανυπαρξία ουσίας.
Στο σύγχρονο έργο, ο θεατής καλείται να δουλέψει. Ίσως δεν θα πρεπε πιά να λέγεται θεατής, αλλά μέτοχος, ή συνένοχος.
Και
Σελ. 21
Ο όρος Pinterish, Pinteresque, πολιτογραφημένος τα τελευταία χρόνια στη θεατρική σημαντική, είναι μέτρο της παρουσίας του Πίντερ.
Ο τρόπος γραφής του;
Ο Πίντερ δεν «γράφει». Γίνεται μαγνητόφωνο, όπου ο ήρωάς του καταγράφει μόνος του τη δική του φωνή, τη δική του ομιλία, με κακή σύνταξη, πλεονασμούς, κομπιάσματα, αντιφάσεις – ένας καθρέφτης του μέσα και του έξω κόσμου του.
Ο Πιντερικός ήρωας, αδιάφορος για τα όσα λέει ο απέναντί του, ελάχιστα ενδιαφέρεται για τα όσα και ο ίδιος λέει. Και καθόλου για τον τρόπο, που τα εκφράζει.
.
του Παύλου Μάτεσι 1969
14 σχόλια:
Κι εγώ προχτές το βράδυ αυτά ξαναδιάβαζα :)
:):)
@ ωχ, ξέχασα !
καλησπέρα !
Ωραίο το μολυβάκι σου! (τώρα που το σκέφτομαι δεν έχω ούτε ένα μηχανικό)
@
τα μηχανικά μολύβια
μου θυμίζουν
τα "μηχανικά πιάνα".
-guess:
ποιά ελληνίδα ηθοποιός έχει παίξει σε μιά version της ταινίας;-
να έχουμε καλή μέρα :)
;
@
η Μελίνα
καλη μέρα !
:)
..εγώ έχω ένα μηχανικό που το αγαπώ υπερβολικά!
Μέχρι και εκτός σπιτιού, σε λεωφορεία κλπ, το έχω πάντα πάνω μου..και πάντα υπογραμμίζω κλπ
Ωραία αποσπάσματα, πάω να δω τη προηγούμενη ανάρτηση..
@ Road art ist
έλειψες;
καλησπέρα !
@ Roadartist,
μάλλον είμαι πρωτόγονη.
γι αυτό και δεν θέλω τα μηχανικά...
(femme des cavernes)
:)
Ω!!
(να πω την κατάμαυρη αλήθεια μαζί με την πένα κουβαλάω έναν γραφίτη για μουτζούρωμα. πρωτόγονοι, ενωθείτε!)
@ tres bien !
πένα που μουτζουρώνει χέρια και μυρίζει μελάνι (ocean blue!)
στυπόχαρτα
και ξύλινα μολυβένια,
ξύστρες και γομολάστιχες
ωραία! γυναίκες πλήρως εναρμονισμένες στην τεχνολογία είμαστε :)
χε, χε...
ΚΑΙ ΓΩ! ΚΑΙ ΓΩ! ΜΕ ΤΑ ΜΟΛΥΒΑΚΙΑ ΜΟΥ ΕΝΝΟΩ!! ΚΑΙ ΟΛΙΓΟΝ ΖΩΓΡΑΦΙΖΩ ΚΙΟΛΑΣ! ΚΑΙ ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ ΚΑΙ ΕΥΧΕΣ ΚΑΙ ΕΠΙΘΥΜΙΕΣ ΚΑΙ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΚΑΙ "ΓΙΑ ΝΑ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΘΑ ΔΟΥΜΕ!" , ΣΤΗ ΠΡΩΤΗ ΣΕΛΙΔΑ ΚΑΙ ΟΛΟΚΛΗΡΕΣ ΣΥΝΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΖΗΤΗΣΕΙΣ ΜΕ ΕΡΩΤΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΘΑΥΜΑΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΧΜ!
Β.Β.
ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ ΜΙΑ ΑΠΟΡΙΑ ΓΙΑ ΟΣΟΥΣ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ ΚΑΙ ΠΕΡΗΦΑΝΕΥΟΝΤΑΙ ΟΤΙ ΑΦΗΝΟΥΝ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΑΠΕΙΡΑΧΤΟ, ΠΑΡΘΕΝΟ, ΑΛΦΑΔΙ!! ΤΟ ΣΕΒΟΜΑΙ ΜΑ ΕΙΝΑΙ ΚΑΛΟ ΑΥΤΟ?
Β.Β.
ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΘΑ ΒΛΕΠΟΥΝ ΕΜΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΑΠΟΡΙΑ.
ΙΣΩΣ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ ΝΑ ΕΧΟΥΜΕ ΔΙΚΙΟ.
ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ.
@ balabala bambaluna,
βρε, βρε, βρε!
-που λέγαν και σε κάτι παλιές, ελληνικές ταινίες...-
καλώς την !
:)
Δημοσίευση σχολίου