Απλές, σύντομες σκέψεις
που διατυπώθηκαν προφορικά από βήματος
την Τρίτη απόγευμα, 15 / 6 / 10
στην ΤΕΛΕΤΗ ΛΗΞΗΣ ΛΑΪΚΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ
σειράς μαθημάτων ακαδημαϊκού έτους 2009 – 2010.
Το ακροατήριο ήσαν :
ενήλικοι Σπουδαστές
οι Πανεπιστημιακοί Καθηγητές τους
και Αυτοδιοικητικοί.
Η πολιτική (εννοώ με η, την θηλυκή λέξη)
στον καιρό μας, απέτυχε να ανταποκριθεί σε εκείνο, για το οποίο δημιουργήθηκε.
Η τέχνη της πολιτικής δημιουργήθηκε από τον άνθρωπο, για να υπηρετήσει τον άνθρωπο.
Η τέχνη της πολιτικής δημιουργήθηκε, για να καλυτερεύει ολοένα, τη ζωή τ’ ανθρώπου
Ε, η πολιτική στη δική μας εποχή και παρ’ όλα τα πολλά μέσα, που ως κοινωνία διαθέτουμε, ΑΠΕΤΥΧΕ να καλυτερέψει τη ζωή τ’ ανθρώπου !
Είμαστε άρα αναγκασμένοι, να στραφούμε σε άλλες μεθόδους, να επιστρατεύσουμε άλλες ανθρώπινες δυνάμεις, για να βοηθήσουμε την κοινωνία.
Ας επενδύσουμε όσο περισσότερο μπορούμε,
στην μόρφωση και στην κατάρτιση των ανθρώπων !
Ας επενδύσουμε στο ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ !
.
Η Τοπική Αυτοδιοίκηση
καθώς και η Eπιστήμη - οι ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΕΣ
καθώς και η Tέχνη - οι ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ
– εδώ μιλώ για τους άξιους καθηγητές του Λαϊκού Πανεπιστημίου, επιστήμονες και καλλιτέχνες, που αναλαμβάνουν την ευθύνη τους απέναντι στην κοινωνία, και αφιλοκερδώς, εθελοντικά κι αυθόρμητα παρέχουν γνώση στον πληθυσμό,
η Τ.Α. λοιπόν σήμερα καθώς και η Επιστήμη και η Τέχνη, έχουν ευθύνη να δυναμώνουν το μορφωτικό επίπεδο στις τοπικές κοινωνίες.
η Τ.Α. έχει ευθύνη να δημιουργεί θεσμούς εκπαίδευσης ενηλίκων, ώστε να συμμετέχουν ενεργά οι πολίτες, καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής .
Έτσι, συγκροτούνται ομάδες πολιτών με κοινές ανησυχίες, κοινά ενδιαφέροντα, κοινές γνώσεις και δεξιότητες.
Δημιουργείται μια κοινωνική συνοχή με αυτόν τον τρόπο, και τα μέλη αυτών των ομάδων, μπορούν να συμμετέχουν στο κοινωνικό γίγνεσθαι.
Όσοι συμμετέχουν σε τέτοιες ομάδες μόρφωσης, μαθαίνουν να ενδιαφέρονται για τις κοινωνικές εξελίξεις, δεν αποστασιοποιούνται από την κοινωνική πραγματικότητα και δεν περιορίζονται σε ένα στενό πλαίσιο στα ατομικά τους ενδιαφέροντα και στις ατομικές τους δραστηριότητες.
Αυτό, είναι μια ελπίδα για τις κοινωνίες μας…
Ως Αυτοδιοίκηση, αφ’ ενός,
ως Επιστήμονες αφ’ ετέρου,
ας επενδύσουμε όσο περισσότερο μπορούμε, στην μάθηση και την κατάρτιση των πολιτών.
Να επενδύσουμε στο ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ,
στη μόρφωση και στον πολιτισμό.
Αυτό που υπάρχει εδώ επί 11 συνεχή χρόνια,
Να επενδύσουμε στο ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ,
στη μόρφωση και στον πολιτισμό.
Αυτό που υπάρχει εδώ επί 11 συνεχή χρόνια,
το Λαϊκό Πανεπιστήμιο, είναι μια ήσυχη δύναμη,
είναι από τα γεγονότα που δεν πουλάν στη δημοσιότητα , κατά την αγοραία έκφραση,
δεν πουλά στις τηλεοράσεις και γι αυτό δεν προβάλλονται τέτοιου είδους καλές δραστηριότητες.
Όμως, η γνώση και η ανθρωπιά μαζί (η γνώση δεν επαρκεί μόνη της, δίχως την ανθρωπιά),
Όμως, η γνώση και η ανθρωπιά μαζί (η γνώση δεν επαρκεί μόνη της, δίχως την ανθρωπιά),
η γνώση και η ανθρωπιά μαζί, είναι μια ήσυχη δύναμη, απ’ αυτές που κάποτε θα σαρώσουν και θα ανατρέψουν το κακό.
Αυτό, να είναι η ελπίδα μας για το μέλλον.
Αυτό, να είναι η ελπίδα μας για το μέλλον.
.
.
.
.
.
15 σχόλια:
πήγαινα αρκετά χρόνια στο Λαϊκό!
Aλεξάνδρα δες και άκουσε με προσοχή το παρακάτω βίντεο.
Έτσι τη βλέπει με τα μάτια του ο Κώστας ο Μουντάκης.
http://www.youtube.com/watch?v=PfFJn3Rkgfw&feature=related
καθε φορά που το ακούω ανατριχιάζω.
Χίτλερ να μην το καυχηθής πώς πάτησες την κρήτη. Ξαρμάτωτη την ηύρικες και λείπαν τα παιδιά της.
http://www.youtube.com/watch?v=FcBPBj6qiJQ&feature=related
Ριζίτικο τραγούδι.
@
Coco Chanel
Coco butter
και
Cocoula mas,
κι εγώ πήγαινα, σε όσα μαθήματα μ' άρεσαν :)
ΕΚΕΙ ΘΑ ΜΕΙΝΕΙΣ ΤΟ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙ ; !!!
@
jean valjean,
σε ευχαριστώ πολύ-πολύ :)
ναι εδώ θα είμαι, στο Μπραζίου!
@
στο Μπραζίου !
τς, τς, τς
τι διάλεκτος !
προφανώς εννοείς στην
República Federativa do Brasil !
ναι ;
εσένα οι κουκουβάγιες δεν σ΄ αφήνουνε να κοιμηθείς
στην Άσα Νόρτσι
κι
εμένα τ' αηδόνια δεν μ'
αφήνουνε να κοιμηθώ
στην Αγιάπα
:)
Η πολιτική δεν μπορεί να αποτύχει. Οι πολιτικοί μπορούν να αποτύχουν εφαρμόζοντας κακές πολιτικές.
@
φυσικά, δίκιο έχεις,
Darthiir the Abban !
δηλαδή, ποτέ δεν θα τα βάζαμε με την ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ,
αν οι άνθρωποι μεταχειρίζονταν κακά τις ιδέες των φιλοσόφων...
όπως, ποτέ δε θα τα βάζαμε
με την ΙΑΤΡΙΚΗ
αν κακοί γιατροί έκαναν κακό στον κόσμο...
έτσι και η πολιτική !
δεν φταίει φυσικά η ίδια η τέχνη,
που δημιουργήθηκε
για να ΥΠΗΡΕΤΕΙ τους ανθρώπους.
ΜΕΤΡΟΝ των πάντων
είναι ο άνθρωπος...
όμως, Darthiir the Abban,
υπάρχουν πιά,
ΠΟΛΛΑ
και ΔΙΣΕΠΙΛΥΤΑ προβλήματα
με την πολιτική...
- το πιο σοβαρό ίσως ζήτημα,
που αφορά σε όλον τον κόσμο,
είναι,
ότι η πολιτική
δεν ασκείται πιά από πολιτικούς,
μα από ΤΕΧΝΟΚΡΑΤΕΣ
ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ και
ΣΤΥΓΝΟΥΣ ΛΟΓΙΣΤΕΣ.
ΤΑ ΚΕΝΤΡΑ ΕΞΟΥΣΙΑΣ και
ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ
δεν υπάρχουν πιά σε τοπικό επίπεδο
και δεν ελέγχονται από καλούς ή κακούς εθνικούς πολιτικούς
μα από «διεθνείς», «παγκόσμιους !» λογιστές !
αυτό,
δεν μπορεί σε καμία περίπτωση
να εγγυηθεί
την κοινωνική ευαισθησία και
την ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΔΙΚΑΙΟΣΥΝΗ ...
αυτό,
δεν βοηθάει
την τέχνη της πολιτικής
να διατηρήσει το κοινωνικό της πρόσωπο,
για το οποίο και δημιουργήθηκε...
- άλλο ζήτημα σοβαρό
είναι ότι το σύστημα
πολιτικό - κοινωνικό - οικονομικό,
στην Ελλάδα κι αλλού,
έχει πάθει ΤΕΤΟΙΑ ΣΤΡΕΒΛΩΣΗ
κι έχει πιά τέτοια παθογένεια,
που ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΝΕΧΙΣΕΙ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙ ΕΤΣΙ...
έχουμε πάει πολλά χρόνια πίσω,
κι η τάση είναι να γενικεύεται η κρίση σ' όλον τον κόσμο.
στη Δύση,
-για να μεταχειριστούμε έναν γεωγραφικό , πολιτικό όρο,
που σημειολογικά κάτι δείχνει-,
πάμε πίσω,
στον εργασιακό μεσαίωνα !
(και τότε ακόμα, υπήρχε ένας φεουδάρχης, που σε καιρό ανάγκης, προφύλαγε μέσα στα τείχη του
τους χωρικούς...)
τώρα ο κόσμος είναι εντελώς απροστάτευτος...
όλα τα κεκτημένα δικαιώματα των ανθρώπων
παίρνονται ένα - ένα πίσω
και οι ευπαθείς ομάδες πληθυσμού -
νέοι, ηλικιωμένοι, γυναίκες κ.τ.λ.
ακόμα και στις Δυτικές κοινωνίες, ήδη υποφέρουν...
( π.χ. η ανεργία...)
- άλλο ζήτημα είναι,
ότι μέσα σ' αυτό το πολιτικό , οικονομικό πλαίσιο,
και οι λίγοι άνθρωποι
που έχουν τη γνώση, τη θέληση,
ακόμα κι αν έχουν το φιλότιμο, την ικανότητα και το πείσμα να βοηθήσουν τα πράγματα,
δεν μπορούν δυστυχώς να το κάνουν...
αυτό είναι εντελώς ξεκάθαρο πιά...
έχει σοφία ο λαός όταν λέει :
ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη...
ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕΙΣ
ΜΕΣΑ ΣΕ ΤΕΤΟΙΟ ΠΛΑΙΣΙΟ !
είναι βαρειά άρρωστο το σύστημα,
το λέω εγώ,
το τέρας αισιοδοξίας,
τέρας υπομονής και αντοχής στη δουλειά.
Ακόμα κι αν ποτέ δεν υπολογίζεις το πάρε – δώσε,
ακόμα κι αν η μικρή μας ζωή
μπορεί να ζει
μονάχα για το "δώσε".
ΤΕΡΜΑ !
ίσως είμαστε στο τέρμα αυτών των καιρών,
τέλος εποχής...
δεν προτείνω φυσικά
ο καθένας απ’ εδώ κι εμπρός
να νοιαστεί μόνο για τον εαυτό του και το τομάρι του...
φυσικά όχι !
ακριβώς το αντίθετο !
«Ας ενωθούμε, ας πιαστούμε σφιχτά, ας σμίξουμε τις καρδιές μας, ας δημιουργήσουμε εμείς, όσο βαστάει ακόμα η θερμοκρασία τούτη της Γης, όσο δεν έρχουνται σεισμοί, κατακλυσμοί, πάγοι, κομήτες να μας εξαφανίσουν, ας δημιουργήσουμε έναν εγκέφαλο και μιάν καρδιά στη Γης, ας δώσουμε ένα νόημα ανθρώπινο, στον υπερανθρώπινον αγώνα!»
δεν είναι σαφές ακόμα,
πώς θα το κάνουμε ΣΗΜΕΡΑ αυτό
και πώς θ’ αρχίσει η αναστροφή ...
προς το παρόν πιάνουμε πάτο...
να καθίσουμε κάτω, όλοι εμείς οι απλοί άνθρωποι
δίχως ιδεολογικά κολλήματα και υστερίες,
να βάλουμε κάτω το μυαλό μας
ψύχραιμα, με πρόγραμμα
να δουλέψει.
Η ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ,
ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΑΜΕ ΠΑΛΙ ΑΠ’ ΤΗΝ ΑΡΧΗ !
Darthiir the Abban ,
σε ευχαριστώ αληθινά
και φυσικά συμφωνώ
με αυτό που έγραψες :)
Όλα αυτά λοιπόν συμβαίνουν γιατί:
(α) η οικονομία τοποθετήθηκε αξιακά ανώτερα της πολιτικής και
(β) η ιδιώτευση τοποθετήθηκε αξιακά ανώτερα της πολιτικής.
@
Darthiir the Abban,
το θέμα όμως, δεν είναι
ποιά επιστήμη είναι αξιακά ανώτερη της άλλης,
μα
ΚΑΘΕ επιστήμη
πώς - με ποιόν τρόπο υπηρετεί
και
ποιούς υπηρετεί...
- το μέτρο,
η αξία για όλα αυτά,
δεν πρέπει να είναι ο άνθρωπος
και η ζωή γενικότερα ;
- γιατί μήπως,
η οικονομία
για να υπάρχει "αφ' εαυτής",
οργανώθηκε ως επιστήμη ;
δεν συντάχθηκε η οικονομία, για να υπηρετεί τον άνθρωπο,
τη ζωή πάνω στη γη
και την οικονομία της φύσης ;
- ποιό ΚΈΝΤΡΟ ΑΠΟΦΑΣΕΩΝ
είναι εκείνο
που τοποθέτησε την ΙΔΙΩΤΕΥΣΗ
πάνω πάνω στην αξιακή σκάλα ;
ποιοί ωφελούνται από αυτό ;
- η ιδιώτευση
μπορεί να λειτουργεί
με όρους ασύμβατους προς
το συμφέρον των πολλών ;
Κατ’ αρχάς, ούτε η οικονομία, ούτε τα οικονομικά είναι επιστήμη. Η πρώτη είναι μέθοδος δραστηριοποίησης, τα δεύτερα είναι αναλυτικό εργαλείο της πρώτης!
Φυσικά και έχεις απόλυτο δίκιο, δημιουργήθηκαν για να υπηρετήσουν τον άνθρωπο ως συστήματα, αν και την οικονομία, ως έννοια, πρέπει να την υπηρετεί ο άνθρωπος. Για να είμαι ακριβέστερος λοιπόν, τα χρηματοοικονομικά πρέπει να υπηρετούν τον άνθρωπο, η οικονομία πρέπει να μη θίγεται γιατί θίγει τη βιωσιμότητα, αλλά ως όρος «οικονομία» περιλαμβάνει πολύ περισσότερα πράματα από τα χρηματοοικονομικά!
(Πχ: αν θίξεις την «οικονομία νερού» του οργανισμού σου, θα πεθάνεις!)
Κατά δεύτερο τώρα, η ιδιώτευση είναι η δραστηριοποίηση του ανθρώπου στο περιορισμένο πεδίο όσων αφορούν στα του εαυτού του και όχι στα κοινά. Η λέξη «ιδιώτης» είναι κατά κάποιο τρόπο αντίθετη της λέξης «πολίτης», και σημαίνει «ο άνθρωπος που δεν έχει αρκετό μυαλό για να ασχολείται με τα κοινά»!
Είναι γεγονός πως οι πολιτικές που προωθούνται εδώ και πάρα πολλά χρόνια, ωθούν τον κόσμο στην ιδιώτευση, ενώ σε καθημερινή βάση του γίνεται «κατήχηση» πως η ιδιωτικότητα είναι το άπαν, ενώ η συλλογικότητα είναι τυραννική. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο φυσικά απαξιώνεται καθημερινά κάθε τι που έχει να κάνει με δημόσιο αγαθό (προβάλλεται σαν κρατισμός για να γίνει πιο εύπεπτο) και προωθείται η ιδιωτική πρωτοβουλία. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο μάλλον είναι οξύμωρη η κάθε έννοια συλλογικής δράσης και κοινωνικής παροχής.
Φυσικά τώρα, όπως ακριβώς λες, κάθε τι που δημιούργησε ο άνθρωπος οφείλει να υπηρετεί τον άνθρωπο, και όντως σήμερα το πρόβλημα είναι πως καταλήξαμε ο άνθρωπος να υπηρετεί το σύστημα διαβίωσής του και όχι το αντίστροφο! Όλο όμως θέμα πολιτικής είναι!
@
Ξεκινώντας απ’ το τελευταίο σου,
είμαι κι εγώ της άποψης,
πως όλα τα ζητήματα, είναι πολιτικά.
ο τρόπος που λες καλημέρα :)
το κάθε τι.
το παραμικρό !
συνεχίζοντας διαβάζω :
1) «η οικονομία πρέπει να μη θίγεται γιατί θίγει τη βιωσιμότητα, αλλά ως όρος «οικονομία» περιλαμβάνει πολύ περισσότερα πράματα από τα χρηματοοικονομικά !» (πρδγμ. η οικονομία του οργανισμού...)
- φυσικά !
γι αυτό ακριβώς έγραψα :
η οικονομία
ΟΡΓΑΝΩΘΗΚΕ ΩΣ επιστήμη
για να υπηρετεί τον άνθρωπο,
τη ζωή πάνω στη γη
και ΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΤΗΣ ΦΥΣΗΣ...
2) «Μέσα σε αυτό το πλαίσιο μάλλον είναι οξύμωρη η κάθε έννοια συλλογικής δράσης και κοινωνικής παροχής.»
- τα πλαίσια, που ορίζονται από τις διάφορες συγκυρίες,
Darthiir the Abban,
ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΝΟΜΟΤΕΛΕΙΕΣ !
ΑΝΑΤΡΕΠΟΝΤΑΙ τα πλαίσια, εφ’ όσον δημιουργηθούν οι συνθήκες...
όχι ;
Φυσικά. Σε αυτόν τον κόσμο, τα πάντα ρει.
Δυστυχώς όμως τα πλαίσια καθορίζονται και από τις πολιτικές που ακολουθούνται. Το ίδιο και η γενικότερη κατεύθυνση της ροής, αν και η ροή η ίδια είναι ανεξέλεγκτη.
Σήμερα ζούμε το αποτέλεσμα της "θεοποίησης" της καριέρας, του χρήματος και του αμερικανικού ονείρου, ξεκινώντας από πολιτικές που εφαρμόστηκαν στις αρχές του αιώνα, με στόχο τη μαζικοποίηση της παραγωγής και την αύξηση του εργατικού δυναμικού. Ένα μεγάλο μέρος του τρόπου σκέψης μας οφείλεται σε εκείνες ακριβώς τις πολιτικές.
@
αισθάνομαι ότι βρισκόμαστε σε εποχή μεγάλων ανακατατάξεων...
όχι επί τα βελτίω...
όμως, τα χρόνια δεν ξέρω πόσο πίσω μπορούν να πάνε...
οι άνθρωποι έχουν ξυπνήσει.
η τεχνολογία έχει φύγει μπροστά. όσο αυτό δημιουργεί προβλήματα, άλλο τόσο μπορεί και να βοηθήσει τον κόσμο...
πρέπει να βρούμε νέους τρόπους...
με κάποιον τρόπο, πρέπει να συντονίσουμε έναν καινούργιο
παγκόσμιο βηματισμό.
όλοι ψάχνονται.
όλα είναι ρευστά.
χαιρετώ :)
Δημοσίευση σχολίου