.
.
.
το παρακάτω κείμενο, έστειλε η
road art ist
.
.
Θεατρικό αλφαβητάρι για τον χειμώνα της κρίσης
.
.
Κακουριώτης Σ. Η ΑΥΓΗ 11/09/2011
.
Οι πρώτες δροσιές του Σεπτέμβρη φέρνουν μαζί τους το τέλος των καλοκαιρινών θεατρικών περιοδειών (ήδη οι εξορμήσαντες ανά την επικράτεια θίασοι έχουν επιστρέψει στη βάση τους) και το δειλό άνοιγμα των πρώτων χειμερινών σκηνών, που θα κορυφωθεί τους επόμενους δύο μήνες..
Ο χειμώνας που έρχεται μόνο άγχος και αβεβαιότητα μπορεί να προμηνύει για κάθε πολίτη, πόσο μάλλον για τον κόσμο του θεάτρου, που, μολονότι έχει πίσω του μια απρόσμενα καλή σεζόν (του 2010-11), είδε το καλοκαιρινό κοινό να στέκεται επιφυλακτικό και, κυρίως, ιδιαίτερα επιλεκτικό απέναντι στις θερινές προτάσεις (εξέλιξη από μόνη της όχι και τόσο αρνητική).
Οπλισμένοι με κουράγιο, οι άνθρωποι του θεάτρου έχουν κάνει ήδη τον προγραμματισμό τους για τον χειμώνα που έρχεται και, οπλισμένοι με κουράγιο, αλλά και εμμονή στην ποιότητα, εύχονται αυτός ο προγραμματισμός να μην ανατραπεί από εξωκαλλιτεχνικές εξελίξεις. Άλλωστε, η κρίση θέλει τέχνη! Γι' αυτό, ας ρίξουμε μια πρώτη ματιά στο τι μας επιφυλάσσει ο επόμενος θεατρικός χειμώνας μέσα από το... αλφαβητάρι του.
Α ...όπως Από Μηχανής Θέατρο.
Με ένα αφιέρωμα στον Κωνσταντίνο Χρηστομάνο και τα έργα του Κερένια κούκλα και Το βιβλίο της Αυτοκράτειρας Ελισάβετ, σε διδασκαλία Ρούλας Πατεράκη, που σκηνοθετεί και το ιψενικό Ξύπνημα των νεκρών, η Εταιρεία Θεάτρου Συν-Επί (+,Χ) παρουσιάζει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα, που συμπληρώνεται από σειρά πρωτοπαρουσιαζόμενων μονολόγων: Ρημάζει του Γ. Βέλτσου (ερμηνεύει ο ίδιος), Την Τρίτη στο σούπερ-μάρκετ, του Ε. Νταρλέ, Ευγενείς αγωνίες, του Σ. Σαμπάνη και X-Tokio (Επιτόκιο) του Στ. Λυκουρέση.
Β ...όπως Bios.
Ανάμεσα στο ιδιαίτερα πλούσιο πρόγραμμα της εναλλακτικής πολιτιστικής στέγης της οδού Πειραιώς ξεχωρίζουν οι Forced Entertainment με τοTomorrow’s Parties (30/9-2/10), η ομάδα Χορίαμβος, με το Θείο τραγί του Γιάννη Σκαρίμπα, η Μικρή κατήχηση για τις κατώτερες τάξεις, του Αυγ. Στρίντμπεργκ, σε σκηνοθεσία Αλ. Αβρανά κ.ά. πολλά
Γ ...όπως Κάτω από τη Γέφυρα.
Την Ιστορία του γάτου, που έμαθε σ’ ένα γλάρο να πετάει, το «παραμύθι» του Χιλιανού συγγραφέα Λουίς Σεπούλβεδα, σε σκηνοθεσία Νίκου Δαφνή, προγραμματίζει να ανεβάσει το θέατρο του Νέου Φαλήρου.
Δ ...όπως Διάνα.
Στην πάλαι ποτέ "πιάτσα" της οδού Ιπποκράτους επιστρέφει η Ελένη Ράντου, με την αιχμηρή κωμωδία Κατάδικός μου, με έντονους ρυθμούς και ανατροπές, που καυτηριάζει ό,τι μας κάνει και φοβόμαστε, ό,τι μας κάνει ξένους μ’ εμάς τους ίδιους. Μαζί της οι Πυγμαλίων Δαδακαρίδης και Ορφέας Αυγουστίδης, ενώ τη σκηνοθεσία υπογράφει ο Γιώργος Παλούμπης.
Ε ...όπως Εθνικό Θέατρο.
Έχοντας, μεσούσης της κρίσης, κάνει προγραμματισμό για δύο χρόνια, η κρατική μας σκηνή, με "μότο" τον στίχο του Ιω. Πολέμη "Τι είν' η πατρίδα μας", που αντανακλά τον ευρύτερο προβληματισμό του όλου σχεδιασμού, ετοιμάζεται να σηκώσει αυλαία στις 19/10 με τον Βασιλικό του Μάτεσι, σε σκηνοθεσία Σπ. Ευαγγελάτου, μια "καταβύθιση" στις πηγές της νεοελληνικής δραματουργίας. Θα ακολουθήσουν ο Περικλής του Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία Γ. Χουβαρδά (16/11), οΑμφιτρύων του Μολιέρου σε σκηνοθεσία Λ. Βογιατζή (7/12), Του Κουτρούλη ο γάμοςτου Ραγκαβή, από τον Β. Παπαβασιλείου (1/2/12) και ο επίσης σαιξπηρικός Τρωίλος και Χρυσηίδα, από τον Ν. Χατζόπουλο (7/3/12). Στη Νέα Σκηνή η περίοδος θα ανοίξει με τη Ρούλα Πατεράκη και τον Κόκκινο βράχο του Ξενόπουλου (12/10), για να συνεχίσει ο Β. Αρδίττης με τη Νίκη της Λούλας Αναγνωστάκη (14/12), οι Μ. Ρέππας - Θ. Παπαθανασίου με τις Πατρίδες, ένα έργο για τη μετανάστευση και την ελληνική πραγματικότητα (14/2/12). Ακόμη θα παρουσιαστούν οι Πυρκαγιές του Ουαζντί Μουαουάντ (9/3/12) και ο Γενικός γραμματέας του Καπετανάκη στο θέατρο της δραματικής σχολής, ενώ θα επαναληφθούν οι νεανικές παραστάσεις Παραμύθι χωρίς όνομα και Αντιγόνη, του Τ. Τζαμαργιά.
Ζ ...όπως Ζαν Μισέλ, ένας από τους ρόλους που υποδύεται ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης στην κωμωδία Ανδρική νοημοσύνη, οξύμωρο; του Robert Dubac, που παρουσιάζεται σε σκηνοθεσία Αναστασίας Παπαστάθη στο "Κορονέτ", όπου επαναλαμβάνεται επίσης για πέμπτη χρονιά η κωμωδία Caveman, με τον Βλαδίμηρο Κυριακίδη.
Η ...όπως Ηχώ + Νάρκισσος. Η εναρκτήρια παράσταση της Γκαλερί ΚΝΟΤ, μια ερμηνεία του αρχαίου μύθου από τον Θέμελη Γλυνάτση, που θα ακολουθήσει η παράσταση για 4 ερμηνευτές Μεσημέρι σχεδόν, του Σίμου Πατιερίδη, τα Παιδιά του ήλιου του Γκόρκι και οι Δίκαιοι του Καμύ από την ομάδα Σημείο μηδέν και το Dead End, το νέο έργο του Βασίλη Μαυρογεωργίου.
Θ ...όπως Ελληνική Θεαμάτων. Συντηρητικά για μία ακόμη χρονιά θα κινηθούν τα θέατρα που στεγάζονται κάτω από την "ομπρέλα" της Ε.Θ., κάτι που σημαίνει: επαναλήψεις, επαναλήψεις, επαναλήψεις (Κορίτσια με τα μαύρα, Σεσουάρ για δολοφόνους, Κόκκινο, Ράους, Ήρωες, Συμπέθεροι απ' τα Τίρανα, αλλά και το Τρίτο στεφάνι, σε συμπαραγωγή με το Εθνικό, στο "Παλλάς" από 28/9). Από τις καινούργιες παραγωγές, ελαφρώς περισσότερες από πέρυσι, αξίζει να σημειωθεί ο Γυάλινος κόσμος, σε σκηνοθεσία Κατ. Ευαγγελάτου ("Δ. Χορν"), αλλά και η κωμωδία Να ζει κανείς ή να μη ζει του Μελ Μπρουκς από τους Ρέππα- Παπαθανασίου ("Δανδουλάκη"), η επιθεώρηση Ζείτε παίδες Ελλήνων των Ρήγα-Αποστόλου ("Λαμπέτη"), αλλά και οι Γυναίκες στα πρόθυρα νευρικής κρίσης, σε σκηνοθεσία Γ. Κακλέα ("Μικρό Παλλάς").
Ι ...όπως Ιδιωτικές ζωές. Την κωμωδία του Νόελ Κάουαρντ παρουσιάζει στη Β' Σκηνή του θεάτρου "Άλμα" ο Π. Φιλιππίδης με τους Θάλεια Ματίκα, Τάσο Ιορδανίδη, Ορέστη Τζιόβα και Νικολέτα Κοτσαηλίδου, ενώ στην Κεντρική Σκηνή θα παρουσιαστεί ο Χορός του θανάτου του Στρίντμπεργκ, σε σκηνοθεσία Ιωάννας Μιχαλακοπούλου με τους Γιώργο Μιχαλακόπουλο, Κατερίνα Μαραγκού, Νίκο Αλεξίου.
Κ ...όπως Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος.
Στα "σίγουρα" προσπαθεί να ποντάρει ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΚΘΒΕ, προκειμένου να στηρίξει τις λιγότερο "πιασάρικες" παραγωγές του. Έτσι, φέτος, το Βασιλικό Θέατρο θα ξεκινήσει με το Μεγάλο μας τσίρκο, του Ιάκωβου Καμπανέλλη, που θα σκηνοθετήσει ο τότε πρωταγωνιστής του Κ. Καζάκος (τον Νοέμβριο, ενώ μετά η παράσταση θα κατέβει και στην Αθήνα), ενώ θα ακολουθήσει ο Ζορμπάς, σε σκηνοθεσία Σ. Χατζάκη (τον Μάρτιο). Η περσινή επιτυχία της Λωξάντρας επαναλαμβάνεται στη Μονή Λαζαριστών, προκειμένου να αναζωογονήσει τον χώρο, ενώ στην ΕΜΣ Ιεροκλής Μιχαηλίδης και Άγαμοι Θύται στο... Δημόσιο, καθώς και η Μαντάμ Σουσού σε σκηνοθεσία Γ. Αρμένη με τη Φ. Μπαξεβάνη στον ομώνυμο ρόλο στοχεύουν σε ένα ευρύτερο κοινό. Το ξένο ρεπερτόριο θα βρεθεί στριμωγμένο στο Υπερώο της ΕΜΣ, όπου θα συνεχιστεί το πρόγραμμα "Θεσσαλονίκη, σταυροδρόμι των πολιτισμών", μαζί με Μόμπι Ντικ από τον Γ. Παρασκευόπουλο και Άννα Καρένινα από τον Αργ. Ξάφη. Παράλληλα, η Πειραματική Σκηνή της Μ. Λαζαριστών ανοίγει σε νεανικά σχήματα της πόλης τα οποία θα φιλοξενεί δωρεάν για όλη τη σεζόν.
Λ ...όπως Λυρική.
Με τέσσερις νέες παραγωγές όπερας (το Ελιξήριο του έρωτα του Γκαετάνο Ντονιτσέτι, σε σκηνοθεσία Σταμάτη Φασσουλή, στις 14/10, τον Χορό μεταμφιεσμένων του Βέρντι, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Μαυρίκιου, 17/12, τον Φάουσττου Γκουνώ, 20/1/12, και την κωμική όπερα του Σπύρου Σαμάρα Η Κρητικοπούλα, στις 12/11), μια οπερέτας (Η εύθυμη χήρα του Λέχαρ, στις 22/2/12) και την παγκόσμια πρώτη ενός μιούζικαλ (του Ωνάσης - Κάλλας, του Χρίστου Παπαγεωργίου, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κακλέα, στις 18/3/12), αλλά και ένα καινούργιο μπαλέτο (Ρωμαίος και Ιουλιέτα του Προκόφιεφ, στις 6/5/12) και μια όπερα για παιδιά (Ο παπουτσωμένος γάτος του Τσέζαρ Κούι, στις 29/10), καθώς και με μερικές επαναλήψεις προηγούμενων παραγωγών, η Εθνική Λυρική Σκηνή, υπό την καινούργια καλλιτεχνική διεύθυνση του Μύρωνα Μιχαηλίδη, προσπαθεί να αφήσει πίσω της το παρελθόν που την οδήγησε μια ανάσα από το κλείσιμο και να πείσει ότι επανακάμπτει δυναμικά στο καλλιτεχνικό προσκήνιο, μολονότι τα συσσωρευμένα χρέη της παραμένουν μειωμένα αλλά πάντα υψηλά...
Μ ...όπως Μπέκετ. Όπου στο θέατρο Τόπος Αλλού θα παρουσιαστούν, στο πλαίσιο της παράστασης "Μηχανή Μπέκετ", τα Βήματα και η Τελευταία μαγνητοταινία του Κραπ, σε σκηνοθεσία Ν. Καμτσή, με τον Κ. Αρζόγλου και την Κ. Καράντη. Εκτός από τις επαναλήψεις περσινών παραγωγών, την άνοιξη προγραμματίζεται ακόμη, στον χώρο του θεάτρου, Φεστιβάλ πολωνικού θεάτρου.
Ν ...όπως Νέου Κόσμου.
Χωρίς να έχει ανακοινώσει ακόμη τον προγραμματισμό του για τη νέα σεζόν, το θέατρο του Β. Θεοδωρόπουλου προσανατολίζεται και πάλι στις συμπαραγωγές, με προγραμματισμένη αυτήν του τσεχωφικού Θείου Βάνια, από την ομάδα Grasshopper, που ειδικεύεται στο εφηβικό θέατρο, σε σκηνοθεσία Ε. Λυγίζου - Δ. Καραντζά.
Ξ ...όπως ξένο ρεπερτόριο. Οι Δούλες του Ζαν Ζενέ, σε σκηνοθεσία Έφης Μουρίκη, με την ίδια και τις Κατερίνα Παπουτσάκη και Μάρα Μοτάκη, και η Μοναξιά στην Άγρια Δύση του Μάρτιν Μακντόνα, σε σκηνοθεσία Βλαδίμηρου Κυριακίδη, με τους Τ. Λίτινα, Γ. Πολυχρονόπουλο, Π. Γούτη και Μελίνα Χιλέλη, ανοίγουν την αυλαία στο Νέο Ελληνικό Θέατρο του Γιώργου Αρμένη.
Ο ...όπως "Όλοι γύρω από ένα πιάνο". Γύρω από αυτήν την ενότητα, στον πολυχώρο "Αγγέλων Βήμα" παρουσιάζονται μια σειρά παραστάσεις, που ξεκινούν από την Μαντάμ Φλο, με την Αντιγόνη Βαλάκου, για να περάσουν στην Piaf, του Δ. Μαλισσόβα, το μιούζικαλ της Φανής Γέμτου Αυτή κι αυτή, Δυο αδελφές κι ένα πιάνο, του Κουβανού Nilo Cruz, ενώ παράλληλα θα φιλοξενηθεί η παράσταση splatter της Γλύκας ΣτόιουΣκουληκότρυπα.
Π ...όπως Πορεία.
Με επαναλήψεις, συνεργασίες αλλά και ανακαίνιση του χώρου επιχειρεί να αντισταθεί στην κρίση το θέατρο της οδού Τρικόρφων. Από τις καινούργιες παραγωγές ξεχωρίζουν ο Αμερικάνικος βούβαλος, του Ντ. Μάμετ, παράσταση που "σημάδεψε" τον Δημήτρη Τάρλοου όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στο "Εμπρός" (που αναλαμβάνει τώρα τον ρόλο του σκηνοθέτη) και η αντιρατσιστική Γιορτή στου Νουριάν, σε σκηνοθεσία Β. Κουκαλάνι - Π. Δεντάκη.
Ρ ...όπως Ρουφ.
Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη δεσπόζει στο πρόγραμμα του "Τρένου στο Ρουφ" της Τ. Λύγαρη, αφού θα παρουσιάσει το έργο του Μπρένταν ΜπήανΈνας όμηρος, που έντυσε με τη μουσική του ο μεγάλος μας μουσικοσυνθέτης.
Σ ...όπως Στοά.
Με σαράντα χρόνια πίσω του, το θέατρο των Θανάση Παπαγεωργίου - Λήδας Πρωτοψάλτη δικαιούται να εορτάζει και να επιστρέφει σε έναν πολύτιμο φίλο και συνεργάτη, τον Μποστ, τη Φαύστα του οποίου είχε παρουσιάσει με τεράστια επιτυχία. Όμως δεν είναι αυτός ο μοναδικός Μποστ στο φετινό πρόγραμμα της "Στοάς". Ο γιος του, Κώστας Βοσταντζόγλου, εμπιστεύτηκε για την πρώτη του θεατρική απόπειρα (Ο ελέφας) στους δύο πρωταγωνιστές που το ενέταξαν στο φετινό τους ρεπερτόριο.
Τ ...όπως Θέατρο Τέχνης.
Επέτειος και για το θέατρο που ίδρυσε ο Κ. Κουν, που του χρόνου συμπληρώνει 70 χρόνια ζωής. Για να τιμηθεί δεόντως, για τη σεζόν που αρχίζει προγραμματίζονται δύο ελληνικά έργα, Ο δρόμος περνάει από μέσα του Καμπανέλλη (σε σκηνοθεσία Δ. Χρονόπουλου, στο Υπόγειο, τον Νοέμβριο) και το σπάνια παιζόμενοΧαίρε Νύμφη του Ξενόπουλου (από τη Λένα Κιτσοπούλου, τον Φλεβάρη στη Φρυνίχου). Ακόμη, το Περιμένοντας τον Γκοντό του Μπέκετ (που πρωτοανέβηκε στο Τέχνης το 1968) με τους ανδρικούς ρόλους να ενσαρκώσουν οι Κ. Γέρου, Δ. Χατούπη, Μ. Αλικάκη και Δ. Πιστόλα, δύο διασκευές για το θέατρο μυθιστορημάτων (Τερέζα Ρακέν του Ζολά και Το μετάξι του Α. Μπαρίκο), τον μονόλογο Απλά περίπλοκα του Τόμας Μπέρνχαρντ και ένα σύγχρονο, βαθιά πολιτικό κείμενο της Ελφρίντε Γιέλινεκ (Περί ζώων).
Υ ...όπως ύστερα θα πρέπει να αναφέρουμε το "Διάχρονο Θέατρο" της Μαίρης Βιδάλη, όπου η φετινή σεζόν θα επικεντρωθεί σε μια σπουδή στον Τσέχωφ (με τον Γλάρο) και στον Ίψεν (με τους Βρικόλακες και την Κυρά της θάλασσας).
Φ ...όπως Φούρνος.
Με την 3η συνάντηση "Πειραματισμοί με την αφήγηση" ανοίγει τις πόρτες του στις 23/9 το θέατρο της οδού Μαυρομιχάλη, για να συνεχίσει στις 13/10 με το έργο της Μαργαρίτας Καραπάνου Η Κασσάνδρα και ο λύκος, από τη Γεωργία Ανδρέου. Μονόλογοι και επαναλήψεις δεν λείπουν κι εδώ, ενώ ξεχωρίζουν η Jalousieτης Εστέρ Βιλάρ από την Τ. Παπαμόσχου και η σκηνική σύνθεση κειμένων του ΜπέκετΤο τέλος και η αρχή, από την ομάδα "Πλεύσις".
Χ ...όπως Χώρα.
Χωρίς να έχει μέχρι στιγμής ανακοινώσει πλήρη προγραμματισμό, το θέατρο της οδού Αμοργού συνεχίζει να προσανατολίζεται στο εφηβικό θέατρο και παρουσιάζει έναν Ρωμαίο και Ιουλιέτα, σε σκηνοθεσία Νάντιας Φώσκολου, ιδωμένο με τη ματιά των εφήβων, ροκ, νεανικό, σύγχρονο...
Ψ ...όπως ψάχνοντας ό,τι έμεινε έξω από το αλφαβητάρι αυτό, βρίσκουμε το Studio Μαυρομιχάλη, που ξεκινά με την επανάληψη του έργου του Λ. Χρηστίδη Δύο θεοί, για να συνεχίσει τη σεζόν με μια παράσταση βασισμένη στον Ριχάρδο Γ' του Σαίξπηρ, σε σκηνοθεσία Φώτη Μακρή και το έργο του Ρόλαντ Σιμελπφένιχ Η Peggy Pickitαντικρύζει το βλέμμα του Θεού με τους Γ. Νινιό, Στέλλα Κρούσκα, Φ. Μακρή, Θεοδώρα Ντούσκα.
Ω ...όπως Ωχ ! Η κρίση θέλει τέχνη !
.
.
.
και
θα δούμε
τι άλλο ...
.
.
.
.
.
.
.
.
θα δούμε
τι άλλο ...
.
.
.
.
.
.
.
.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου