Δευτέρα, Νοεμβρίου 26, 2007



Αυτός, που ο Πικάσο τον απεκάλεσε «πατέρα όλων».




Κατασκευή γραφής
βασισμένης στα χειρόγραφα
του Cezanne.




I.
«vieux sol natal»

La Provence de Cezanne

... Ο Σεζάν είναι ίσως ο μοναδικός ζωγράφος, ο οποίος επέλεξε να μην παραμείνει στο Παρίσι όπου σπούδασε, αλλά να ξαναγυρίσει στη γη του, στην Aix en Provence.
… η Provence του Πωλ Σεζάν, δεν είναι μεγάλη, και μέσα από την παλαιότητά της σε μαγεύει...
.
Το 1872 είναι η ιμπρεσιονιστική περίοδος του Σεζάν κι έχει επιστρέψει απ΄το Παρίσι στην Provence, όπου όπως γράφει, πιστεύει ότι:
«Θα έχει τους θησαυρούς που θα του προσφέρει η χώρα του και οι οποίοι δεν έχουν ακόμη βρει τον εκφραστή τους στο μέγεθος του πλούτου που εκπνέουν».

Η φύση και τα χρώματά της γίνονται η έμπνευσή του, και αποζητά να ζει κοντά σ’ αυτή.
Έτσι, στους πίνακές του βλέπουμε να αποδίδει καλλιεργημένες εκτάσεις με αμπέλια και καρποφόρα δέντρα, με τόση ευαισθησία και έντονα χρώματα, που δεν χάνουν τίποτα από τη φυσικότητά τους.
Το εργαστήριό του ήταν στη φύση.
.
... Η συνεισφορά του στον ιμπρεσιονισμό είναι η ένταξη γεωμετρικών στοιχείων, τα οποία είχαν την επίδρασή τους στο κίνημα του κυβισμού, που ενέπνευσε τους Πικάσο και Ματίς.
Ο Ματίς επηρεάστηκε κυρίως από τα έντονα χρώματα που χρησιμοποιούσε ο Σεζάν.

Η τεχνοτροπία του Σεζάν δεν εκτιμήθηκε ιδιαίτερα στην εποχή του για δύο λόγους:

Α) Λόγω της μεγάλης ελευθερίας στην απόδοση των μορφών και της φύσης, και
Β) Λόγω των έντονων χρωμάτων που χρησιμοποιούσε.

Η τέχνη του Σεζάν και στις ημέρες μας αναγνωρίζεται ως προάγγελος της μοντέρνας τέχνης, ιδιαίτερα του κυβισμού και της αφηρημένης τέχνης.
Ο Πικάσο είπε το εξής για το μεγάλο ζωγράφο:
«Ο Σεζάν ήταν ένας πατέρας όλων μας, πατέρας της μοντέρνας τέχνης. Άγγιξε ένα είδος μοντερνισμού, ο οποίος ακόμη δεν υπάρχει στα δικά μας έργα, όσο και αν προσπαθήσαμε. Ήταν ο μοναδικός μέντοράς μου».


12 σχόλια:

Negma είπε...

Αν μας αρέσει, λέει;;;;

Μας αρέσει και μας παραρέσει!!!

Γμτ!!! Είμαι τόσο μουλάρα, που εδώ και 5-6 χρόνια, όλο λέω να πάω στο πατρικό μου να μαζέψω ό,τι πράγματά μου έχουν ξεμείνει εκεί κι όλο το αμελώ. Έχω έναν κατάλογο από μία έκθεσή του που είχα πάει στο Παρίσι, ο οποίος έχει φωτό κι από έργα του που δεν πολυκυκλοφορούν. Αν τον είχα, θα σκανάριζα μερικές να σου δείξω!

Υπόσχομαι όταν με πιάσει η προκοπή, να το φροντίσω.

Είναι το λιγότερο που μπορώ να κάνω, μπροστά στον τόσο κόπο που έριξες εσύ!

Πολύ καλή δουλειά, σ' ευχαριστούμε!!!!!!

quartier libre είπε...

@ stella matutina,

χαίρομαι αν σου άρεσε...
τις νύχτες προσπαθώ να φτιάχνω
ό, τι κι εμένα μου κάνει κέφι...

quartier libre είπε...

@ stella,

πώς σου φάνηκε εκείνο το
«vieux sol natal» !
δεν το είχα απαντήσει ξανά...
δεν είναι τρομερό;!

Cle Petridou είπε...

Αυτή τη στιγμή ακούω τις άριες του pagliaccio και σκέφτομαι, τι κάνει ο άνθρωπος όταν τον πάρουν με το καλό! Μετά απ αυτό το πανέμορφο αφιέρωμα στον Cezanne πώς θα μπορούσα να αρνηθώ! :)
Όμορφη νύχτα να έχεις quartier.

quartier libre είπε...

καλό ξημέρωμα :)

Negma είπε...

Κι εγώ, δεν νομίζω να το έχω ξαναδεί... Πάντως είναι από τα έργα στα οποία είναι ευδιάκριτες οι απαρχές του κυβισμού, κι έχει πολύ ενδιαφέρον να το παρατηρεί κανείς.

quartier libre είπε...

βρίσκομαι σε ημίωρη διακοπή εργασίας, και μπήκα να δω τι κάνετε :)

ρωτάω για την έκφραση
«vieux sol natal»...
μου φαίνεται εξαιρετική !

πώς θα σας άρεσε να την μεταφράζαμε στα ελληνικά;

Negma είπε...

Άμα περιμένεις από μένα πάντως, σώθηκες!!!

Το μεγαλύτερο έγκλημά μου, είναι που μετά το πέρας των σπουδών μου, παράτησα τη γλώσσα. Δεν μου "χρειάστηκε" πουθενά, και δεν φρόντισα να την συντηρήσω. Κι ως γνωστόν: "Ό,τι αφήνεις, σ' αφήνει"...

Και πόσο τη λάτρευα... Κι ακόμα δηλαδή... Απλά τώρα κοντεύω να ξεχάσω και να μιλάω, απο κει που διάβαζα Προυστ στο πρωτότυπο και έγραφα εργασίες!

Για πολλές σφαλιάρες είμαι ώρες-ώρες...

akb8862 είπε...

Μου άρεσε πάρα πολύ η ανάρτηση. Χωρίς πολλά λόγια λες τα πάντα για τον υπέροχο Σεζάν! Προσυπογράφω & καλησπερίζω επίσης.

quartier libre είπε...

@ akb8862,

ψάξε κι εσύ, σε παρακαλώ, να βρούμε έναν ποιητικό, όμορφο τρόπο, να μεταφράσουμε (όχι εντελώς πεζά...)
εκείνο το υπέροχο
"vieux sol natal",
περιφραστικά
ή μονολεκτικά (δύσκολο μονολεκτικά...),
μήτε mot à mot φυσικά,
μα με λόγια που να αποπνέουν αυτήν την νοσταλγία και την αγάπη για τη γη και το χώμα
και
και

cherchons ...

tsiailisworld είπε...

θεάστε ήλιον γεννάσθαι!
κι ας είναι τα αρχαία μου χάλια. ¨)
ο Σεζάν είναι υπεροχος. Έχω δει τους πίνακες του σε μουσεία στο Παρίσι, ασύγκρητος!

Justine's Blog είπε...

Πεθαίνω για Σεζάν -Πισαρό, βίοι παράλληλοι κι απο το νατουραλισμό προοδευτικά στον εξπρεσιονισμό. Είναι οι θεοί μου. Βίοι φιλικοί, ίδιες γέφυρες, ίδια ποτάμια, άλλη οπτική.